PENGENALAN
ASAS TALI
- LatarbelakangAktiviti
1.1 Tempat : Astaka
1.2 Peserta : 40 orang ( mengikut keperluan )
1.3 Masa : 1 jam
1.4 Personel : KetuaAktiviti -
1 orang
Jurulatih - 1 orang
PembantuJurulatih - 2 orang
1.5 Peralatan : Tali Kernmentlle
Dinamik
Tali
Kernmentle static
Tali
pp
Tali
guni
Tali
raffia
Tali
kasut
Modul
ikatan dan ikatan
Groundsheet
KertasTisu
Kulit kayu
Daun-daun mati
Edaran bergambar
- Objektif
2.1 Mengetahuai asas tali
2.2 Membuat tali menggunakan bahan yang dibekalkan
2.3 Mendapatkeseronokan,
kepuasandiridanmenghilangkan rasa bosan.
2.4 Menyemai sikap tekun dan
teliti dalam menghasilkan sesuatu kerja.
2.5 Menwujudkan sikap
tolenransi dan kerjasama dalam diri peserta
- Langkah-langkah
3.1 Wakil peserta melapor
kepada ketua jurulatih
3.2 Bacaan doa
3.3 Memberi taklimat aktiviti
3.4 Menerangkan tentang
pengenalan tali
3.4.1 Definisi tali
3.4.2 Bentuk-bentuk pembinaan
tali
3.4.3 Jenis-jenis tali
3.5 Pembahagian kumpulan kecil
3.6 Kerjasama kumpulan untuk
menghasilkan tali
3.7 Persembahan dan
pembentangan hasil kerja jumpulan
- Pengajaran / Kemahiran
4.1 Penumpuan yang baik
4.2 Kemahiran mendengar
4.3 Komunikasi yang baik.
4.4 Mewujudkan sikap tolong
menolong
- Rumusan
5.1 Berfikiran positif
5.2 Sikap toleransi dan tolong
menolong di kalangan peserta
5.3 Kesabaran dan ketekunan
asas kejayaan
5.4 Kaitan dengan mata
pelajaran PJK yang dipelajari
5.5 Disiplin dan keyakinan diri
5.6 Ikhtiar hidup
SIMPULAN
& IKATAN ASAS
- LatarbelakangAktiviti
1.1 Tempat : Astaka
1.2 Peserta : 40 orang ( mengikut keperluan )
1.3 Masa : 1 jam
1.4 Personel : KetuaAktiviti -
1 orang
Jurulatih - 1 orang
PembantuJurulatih - 2 orang
1.5 Peralatan : Tali Kernmentlle
Dinamik
Tali
Kernmentle static
Tali
pp
Tali
guni
Tali
raffia
Tali
kasut
Modul
ikatan dan ikatan
Groundsheet
Tisu
Edaran bergambar
Wisel
Stopwatch
- Objektif
2.1 Membuat simpulan dan ikatan
asas.
2.2 Mengetahuai fungsi simpulan
dan ikatan
2.3 Menyemai sikap tekun dan
teliti dalam menghasilkan sesuatu kerja.
2.4 Menwujudkan sikap
tolenransi dan kerjasama dalam diri peserta
- Langkah-langkah
3.1 Wakil peserta melapor
kepada ketua jurulatih
3.2 Bacaan doa
3.3 Memberi taklimat aktiviti
3.4 Kegunaan setiap simpulan
dan ikatan dalam kehidupan dan aktiviti lain
3.4.1 Buku sila
Kegunaan
Ø Menyambung dua tali yang
sama besar
Ø Mengikat anduh dalam
pertolongan cemas
3.4.2 Simpul bunga keti
Kegunaan
v Menyambung dua tali yang
tidak sama besar
v Menyambung tali dengan
rotan/dawai dan sebagainya
3.4.3 Simpul manok
Kegunaan
ü Permulaan ikatan
ü Mengikat tangkai
buah-buahan
ü Mengikat pagar
3.4.4 Lilit balak
Kegunaan
·
Permulaan
ikatan
·
Mengikat
kayu
3.4.5 Simpul himpit / simpul
nelayan
Kegunaan
§ Menyambung dua tali
§ Ikat mata kail
3.4.6 Tindih kasih
Kegunaan
o
Untuk
menurunkan barang/orang daripada tempat tinggi
o
Mengikat
tengkok ikatan
3.5 Tunjuk cara membuat
simpulan dan ikatan asas
3.6 Peserta melakukan semua
simpulan dan ikatan denganbimbingan jurulatih
3.7 Peserta melakukan simpulan
dan ikatan dalam masa yang ditetapkan berbentuk pertandingan kumpulan
3.8 rumusan
- Pengajaran / Kemahiran
4.1 Tumpuan
4.2 Kemahiran mendengar
4.3 Komunikasi yang baik.
4.4 Ketangkasan dalam
melaksanakan aktiviti
4.5 Mengawal emosi dengan
tekanan masa
4.6 Mewujudkan sikap tolong
menolong
- Rumusan
5.1 Sikap toleransi dan tolong menolong
di kalangan peserta
5.2 Kesabaran dan ketekunan
asas kejayaan
5.3 Kaitan dengan mata
pelajaran PJK yang dipelajari
5.4 Disiplin dan keyakinan diri
5.5 Kerjasama kumpulan
5.6 Aplikasi dalam kehidupan
Comments
Post a Comment