1. Tajuk
Kursus : MENDAKI GUNUNG
2. Tarikh :
3. Tempat :
4. Ketinggian :
5. Rasional :
Kursus ini adalah sebagai pemangkin kepada menyediakan
jurulatih yang serba boleh serta menguasai bidang pendidikan luar / aktiviti
pendidikan luar yang menjadi kurikulum teras dan juga kurikulum pilihan di
pusat kokurikulum. Selain itu, jurulatih akan sentiasa untuk melaksanakan
tugasan bila-bila mereka di perlukan.
6. Objektif :
5.1 Meningkatkan
profesionalisma jurulatih dalam mengendalikan aktiviti mendaki gunung.
5.2 Boleh
bertindak dengan baik kepada situasi sebenar dalam pengendalian satu-satu
program dan aktiviti.
5.3 Melahirkan jurulatih yang benar-benar
berkualiti dan komited terhadap tugas serta sering mahu meningkatkan diri.
7. Kandungan :
BIl
|
TOPIK
|
OBJEKTIF TOPIK
|
KANDUNGAN
|
KAEDAH
|
1.
|
PENGURUSAN PROGRAM MENDAKI
|
I.
Dapat mengetahui cara menguruskan aktiviti mendaki
gunung.
II.
Memberi maklumat pendakian dan peserta kepada pihak
berkuasa iaitu polis, pejabat hutan dan bomba.
III.
Mendapatkan penunjuk arah yang mengetahui selok belok
gunung.
|
I.
Kertas kerja
II.
Kejurulatihan
III.
Tujuan
IV.
Persediaan logistik
V.
Laporan
VI.
Polis
VII.
Bomba
VIII.
Pejabat hutan
|
I.
Taklimat
II.
Bengkel
|
BIl
|
TOPIK
|
OBJEKTIF TOPIK
|
KANDUNGAN
|
KAEDAH
|
2.
|
PECAH BENDUNGAN
|
I.
Dapat menyesuaikan diri dengan rakan dan tempat kursus.
II.
Dapat mengenali rakan sekursus.
|
Aktiviti pecah bendungan:
I.
Memperkenalkan diri.
II.
Aktiviti fizikal, emosi dan intelek.
III.
Pecahkan peserta kepada kumpulan kecil.
|
i.
Kumpulan besar.
ii.
Kumpulan Kecil
|
3.
|
PENGURUSAN LOGISTIK
INDIVIDU
|
I.
Mengetahui peralatan individu untuk mendaki gunung.
II.
Mengetahui penjagaan dan penyimpanan peralatan
individu.
III.
Semua pakaian dimasukkan kedalam tempat kalis air
|
I.
Bag Haversack
II.
Sleeping bag
III.
Glove
IV.
Baju sejuk
V.
Pakaian tidur
VI.
Pakaian mendaki
VII.
Mattress
VIII.
Survival kit
|
I.
Taklimat
II.
Bengkel
|
4.
|
PENGURUSAN LOGISTIK.
PERALATAN PERKHEMAHAN/
MAKANAN
KUMPULAN
|
I.
Mengetahui peralatan perkhemahan yang sesuai untuk
mendaki gunung.
II.
Mengetahui peralatan memasak yang sesuai.
III.
Mengentahui lampu yang sesuai.
IV.
Menyediakan senarai barangan makanan dan menu makanan
yang sesuai.
|
I.
Khemah
II.
Fly Sheet
III.
Groud sheet
IV.
Set masak
V.
Gas Lamp
VI.
Stove
VII.
Golok
VIII.
Tali Jerat
IX.
Tali Nylon
X.
Pisau masak
|
I.
Taklimat
II.
Bengkel
|
5.
|
TEKNIKAL MENDAKI
|
I.
Mengetahui tenikal pendakian dengan jelas.
II.
Pada setiap hentian menyemak jumlah peserta.
III.
Menentukan cara pergerakkan.
|
i.
Persediaan fisiologi
ii.
Pemakanan
iii.
Packing barang dan peralatan
iv.
Formasi pendakian.
v.
Adat dan tatacara
vi.
Etika pendakian
|
I.
Taklimat
II.
Bengkel
|
BIl
|
TOPIK
|
OBJEKTIF TOPIK
|
KANDUNGAN
|
KAEDAH
|
6.
|
KEROHANIAN
|
I.
Memberi kefahaman
II.
Pelaksanaan ibadah dalam aktiviti
kokurikulum/pendidikan luar.
III.
Ruhsah dalam ibadah
IV.
Praktikal ibadah dalam aktiviti pendidikan luar.
|
i.
Solat fardu
ii. Jamak
dan Qasar
iii. Doa-doa
iv. Bersuci
dan berwuduk
|
I.
Kumpulan besar.
II.
Kumpulan kecil.
III.
Soal jawab dan perbincangan
|
7.
.
|
BANTU MULA/PERTOLONGAN CEMAS DAN KESELAMATAN
|
I.
Mengetahui dan memahami langkah-langkah awal bantu
mula.
II.
Dapat melakukan tindakan segera yang sesuai dengan
tahap kecederaan.
III.
Dapat memberi bantuan atau merawat kecederaan daripada
bertambah parah.
IV.
Tahu menggunakan kelengkapan asas bantu mula.
V.
Menggunakan alam sekitar dalam melaksanakan bantu mula
|
i.
Penggunaan anduh
ii.
Penggunaaan kit bantu mula.
iii.
Kecederaan ringan di kepala, tangan, kaki
iv.
Patang Tulang
v.
CPR
|
I.
Kumpulan besar.
II.
Kumpulan kecil.
III.
Latihan amali
|
8.
|
SEMANGAT PATRIOTISME
|
I.
Membantu memupuk semangat patriotik.
II.
Cintakan agama, bangsa dan negara.
III.
Membantu meningkatkan disiplin diri.
IV.
Memupuk semangat jatidiri,
|
i.
Menyanyikan lagu, Negaraku dan Negeri.
ii.
Menghormati bendera.
iii.
Menghormati Pemimpin.
|
I.
Nyanyian beramai-ramai.
II.
Panggilan hormat
|
9.
|
TAMAT PENDAKIAN
|
I.
Dapat mengentahui bilangan peserta mencukupi.
II.
Kesihatan peserta.
III.
Menentukan peralatan kumpulan berada dalam keadaan
sempurna dan mencukupi.
|
I.
Bilangan peserta.
II.
Kesihatan peserta.
III.
Peralatan kumpulan.
IV.
Refleksi
|
I.
Kumpulan besar.
|
BIl
|
TOPIK
|
OBJEKTIF TOPIK
|
KANDUNGAN
|
KAEDAH
|
10..
|
PENGHAYATAN ALAM
|
I.
Dapat menghayati alam ciptaan tuhan.
II.
Menanam kesedaran terhadap penjagaan dan pemuliharaan
alam semulajadi.
III.
Dapat memberi pendidikan terhadap hubungan manusia dan
alam.
|
I.
Keindahan alam
II.
Pemuliharaan dan peliharaan.
III.
Konsep hubungan manusia dan alam
|
I.
Kumpulan besar.
II.
Individu
|
11.
|
PROTOKOL MAJLIS
|
I.
Mendedahkan Protokol Majlis.
II.
Mengaplikasikan Protokol Majlis.
|
I.
Penerimaan peserta.
II.
Ucaptama dan aluan.
III.
Majlis penutup
|
I.
Kumpulan Besar
|
8. Kumpulan
Sasar : Jurulatih
dan guru-guru sekolah.
9. Bilangan
Peserta : 40
orang.
10. Jangka
Masa Kursus : 3 hari 2
malam
11. Maklumat
Pentadbiran :
i) Pakaian : kemas,
sopan, sesuai dengan aktiviti dan menutup aurat.
ii) Peraturan :
12. Pertanyaan :
Comments
Post a Comment