1.
RASIONAL
Menyediakan
satu arahan tetap pengurusan aktiviti yang seragam, sistematik, efektif dan mesra
pengguna bagi semua Pusat Kokurikulum negeri Kementerian Pendidikan Malaysia.
2. MATLAMAT
Memantapkan
pengurusan yang seragam dan keberkesanan pengurusan aktiviti pandu arah di
setiap pusat kokurikulum negeri.
3. OBJEKTIF
3.1
Mewujudkan pengurusan aktiviti Pandu Arah dengan lebih berkesan dan
mengikut
prosedur yang ditetapkan.
3.2 Mempunyai sistem pengurusan aktiviti
Pandu Arah yang mantap dan
mampan.
3.3 Melaksanakan aktiviti yang terancang
mengikut Prosedur Pengendalian
aktiviti (SOP).
4. PERALATAN
4.1 Peralatan Umum
4.1.1 Peta Topo kawasan
4.1.2 Kompas
4.1.3
Borang berkaitan
4.1.4
Penanda kawalan / Stesen
4.1.5
Puncher
4.1.6
Alat tulis/ buku catatan
4.1.7
Alat Perhubungan radio
4.1.8
Protektor
4.1.9
Jam / Jam digital
4.2 Peralatan Peserta
4.2.1 Pakaian yang sesuai
4.2.2
Kasut sukan
4.2.3
Topi
4.2.4
Bekalan air 1 liter
4.2.5
Makanan ringan
4.2.6
Ubatan peribadi
4.2.7
Alat tulis/ buku catatan
4.2.7
Baju hujan
5. PERSONEL
5.1
Ketua Jurulatih
5.2
Jurulatih
5.3
Pembantu jurulatih
5.4
Jabatan Pertahanan Awam, PBSMM– Paramedik dan pengangkutan
6. PERSIAPAN AWAL
6.1
Menyediakan kertas konsep
6.2
Menetapkan tarikh
6.3
Tujuan dan pemilihan lokasi yang akan dijalankan
6.4
Menentukan kumpulan sasaran
6.5
Perlantikan jawatankuasa
6.6
Menyenaraikan nama peserta
6.7
Menyenaraikan nama jurulatih dan pegawai
6.8
Menyenaraikan jawatankuasa, tugasan dan senarai semak
6.9
Penyediaan alatan dan logistik aktiviti
7. PELAKSANAAN
7.1
SEBELUM AKTIVITI
7.1.1
Penyediaan landasan
7.1.2
Taklimat jurulatih dan peserta
7.1.3
Semakan alatan dan logistik
7.1.4
Peralatan kecemasan
7.1.5
Pengagihan kumpulan / kategori
7.2
SEMASA AKTIVITI
7.2.1
Peserta dikumpul di tempat permulaan aktiviti
7.2.2
Jurulatih bertugas berada di lokasi dan stesen sebelum peserta dilepaskan.
7.2.3
Ketua aktiviti memberi taklimat kepada peserta
7.2.4
Peserta diberikan peralatan / keperluan pandu arah
7.2.5
Kumpulan peserta awal dibawa ke lokasi permulaan dengan
peralatan yang lengkap
7.2.6.Tugas
marshall memastikan peserta berada dalam kawasan
aktiviti dan selamat dan sentiasa berhubung menggunakan
radio dari masa ke semasa.
7.2.7
Peserta memulakan aktiviti mengikut prosedur yang ditetapkan
7.2.8
Peserta tidak digalakkan mengikut kumpulan lain, masing-masing
bergerak mengikut kemahiran dan kefahaman sendiri
secara
berkumpulan.
7.3
SELEPAS AKTIVITI
7.3.1
Jurulatih mengumpulkan semua peserta yang terlibat dan
memastikan bilangannya mencukupi, mengenalpasti tahap
kesihatan dan kecergasan peserta.
7.3.2
Jika terdapat kecederaan hendaklah diberikan rawatan awal atau
hantar ke
hospital
7.3.3
Semua alatan hendaklah dikembalikan, jika rosak atau hilang
sila laporkan
kepada bahagian logistik
7.3.4
Sesi renungan / refleksi
7.3.5
Bersalaman antara jurulatih dan peserta
7.3.6
Simpan barang di setor
7.3.7
Jurulatih aktiviti hendaklah menyediakan laporan aktiviti dengan
menggunakan Borang
Prosedur Kerja Laporan Ringkas Aktiviti.
MODUL
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN AKTIVITI
PUSAT
KOKURIKULUM NEGERI, JABATAN PENDIDIKAN SELANGOR
1. TAJUK : PANDU
ARAH
2. SASARAN : 80 orang (Murid sekolah rendah / sekolah
menengah)
3. ANGGARAN MASA :
2 jam
4. TEMPAT : Sekitar Kem Tekali
5. MATLAMAT :
Melahirkan
generasi murid yang sihat dari segi fizikal, mental dan mempunyai daya tahan
dan sentiasa patuh kepada peraturan dan mengikut arahan-arahan dengan tepat dan
betul.
6. OBJEKTIF:
Semua personel
di pusat kokurikulum negeri akan dapat:
6.1
Mewujudkan dan melancarkan pengurusan aktiviti pandu arah dengan
lebih berkesan dan mengikut prosedur yang
ditetapkan, diperingkat
sekolah, daerah, negeri dan kebangsaan.
6.2
Mengguna pakai sistem prosedur yang lebih sistematik, sesuai dan
selamat serta berkesan.
6.3
Mengurangkan tekanan fikiran dan mampu menyelesaikan masalah
secara bijaksana.
6.4
Kesinambungan pelajaran kompas di sekolah dan menentukan halatuju
kehidupan untuk masa depan.
7. PENGURUSAN ORGANISASI
7.1. Dibahagikan kepada kumpulan kecil mengikut
jurulatih.
8. PERSONEL
8.1 Ketua jurulatih 1 orang
8.2 Jurulatih 4 orang
8.3 Pembantu jurulatih 6 orang
8.4 GO dan NGO – Pertahanan Awam dan
PBSMM
9. PERALATAN DAN BAHAN
9.1 Senarai
Peralatan Kumpulan
9.1.1
Kompas Orienteering 8
unit
9.1.2
Borang berkaitan 8
set
9.1.3
Penanda kawalan 7
(bergantung kepada jumlah stesen)
9.1.4
Puncher 7
unit
9.1.5
Alat tulis dan buku catatan Secukupnya
9.1.6
Walkie Talkie 6
unit
9.1.7
Protektor 8
unit
9.1.8
Jam digital/jam 2
unit
9.1.9
Peta topo kawasan 10
unit
9.2 Senarai
Peralatan individu (mengikut keperluan)
9.2.1
Pakaian yang sesuai
9.2.2
Kasut sukan
9.2.3
Topi
9.2.4
Bekalan air 1 liter
9.2.5
Makanan ringan
9.2.6
Ubatan peribadi
9.2.7
Alat tulis/ buku catatan
9.2.7
Baju hujan
10. PANDUAN DAN KETERANGAN AKTIVITI
10.1 Teori
10.1.1
Pengenalan kompas
10.1.2
Setting kompas
10.1.3
Mencari arah (Penggunaan bearing)
10.1.4
Cara-cara melaksanakan aktiviti
10.2 Amali
10.2.1
Menganggarkan kedudukan pada peta
10.2.2
Membaca dan mencatatkan kedudukan bearing
10.2.3
Melaras kompas mengikut petunjuk bearing yang diberi.
11. PENGURUSAN AKTIVITI
11.1 Teori
11.1.1
Membaca/menggunakan kompas, protector dan bearing.
a.
Peta Topo – Kegunaan, penjagaan, simbol pada peta, rujukan peta,
mengukur jarak atas peta dan tanah.
b. Proktektor-Kegunaannya
sebagai alat bantu mencari rujukan peta,
koordinat dan bearing.
c.
Kompas – Mengenali anatomi kompas, cara mencari bearing
menggunakan kompas, kompas untuk
menuju ke suatu arah yang
telah dikenalpasti.
d.
Panduan – Mengorientasikan peta dalam pandu arah dengan muka
bumi, menghitung langkah dan arah mengelak halangan.
11.2 Amali
mengguna kompas
a.
Pelajaran ini disampaikan secara amali di tempat lapangan untuk
memahirkan peserta-peserta dalam pelarasan kompas.
b.Peserta juga didedahkan cara mengira
anggaran jarak
menggunakan skala (pada kompas) dan
langkah.
c. Mencatat
dan menentukan kedudukan mengikut bearing yang di
beri pada peta topo.
11.3 Latihan
pandu arah waktu siang, malam dan pelbagai lokasi (hutan/pekan)
12. LANGKAH-LANGKAH
12.1
Memulakan langkah dengan doa.
12.2 Berbekalkan
alatan yang cukup, peserta berjalan /mengembara dalam
kumpulan ke beberapa stesen yang ditetapkan dengan bantuan kompas.
12.3
Kecepatan pergerakan secara kumpulan diambil kira sebagai pemenang.
12.4 Peserta
mesti menghabiskan kesemua stesen sebelum menuju ke penamat
13. RUMUSAN
13.1
Bekerjasama antara individu dalam kumpulan.
13.2 Patuh
kepada arahan.
13.3 Penyesuaian
diri mengikut situasi yang pelbagai.
MODUL
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN AKTIVITI
PUSAT
KOKURIKULUM NEGERI, JABATAN PENDIDIKAN SELANGOR
ORIENTEERING BEBASIKAL
- Latar Belakang Aktiviti
1.1
Peserta : 40 orang
1.2
Lokasi : PKK Kem Tekali – Kg Sg Tekali – Pekan
Bt 14 –
PKK Kem
Tekali
1.3
Masa : 4 jam
1.4
Personel : Ketua Jurulatih - 1
orang
Jurulatih - 8 orang (ikut kumpulan)
-
5 orang (rondaan)
Paramedik - Jurulatih yang bertauliah
1.5
Peralatan : Pakaian sukan yang sesuai (peserta)
Kompas
- satu kumpulan satu kompas.
Bekalan
minuman – satu botol setiap seorang
Walkie
Talkie – 4 unit
Peti
Pertolongan cemas – satu peti satu kumpulan
Peta
/ draf peta
Penanda
kawalan dan Puncher
Kad
Kawalan
Stop
Watch – 5 unit
Pembaris
Panjang
Marker
pen
Kertas
Penanda
Basikal
bukit (MTB) dan kelengkapan berbasikal spt helmet, glove, reflector.
- Objektif
2.1
Menanam semangat yakin diri untuk mendapatkan
semua titik kawalan yang ditetapkan.
2.2
Melahirkan individu yang peka dengan
peraturan dan disiplin.
2.3
Melahirkan pelajar yang dapat memberi /
menerima arahan dengan tepat.
2.4
Meningkatkan kemahiran menunggang basikal.
- Langkah-langkah
3.1
Peta / draf aktiviti Orienteering sebaik
mungkin dan lakukan penilaian.
3.2
Isi borang pengeluaran peralatan.
3.3
Pemeriksaan peralatan
3.4
Semak modul dan lakukan pindaaan jika perlu
mengikut keadaan.
3.5
Membuat laluan berdasarkan jarak dan
menetapkan jumlah titik kawalan.
3.6
Periksa laluan orienteeing agar ia sentiasa
selamat
3.7
Sediakan plan kontigensi sekiranya berlaku
kemalangan kecederaan / sesat.
3.8
Sediakan plan lokasi kedudukan jurulatih
dengan tujuan pemantauan dari jarak jauh
3.9
Adakan kelas teori orienteering dan lakukan
simulasi orienteering.
3.10
Beri taklimat kepada semua jurulatih mengenai
tugas mereka.
Semasa Aktiviti
3.11
Pelepasan peserta secara berkumpulan
3.12
Pemantauan oleh semua jurulatih yang terlibat
semasa proses
orienteering.
3.13
Walkie talkie sesama jurulatih sentiasa
berfungsi.
3.14
Pastikan jurulatih berada di lokasi yang
ditetapkan untuk keselamatan.
Selepas Aktiviti
3.15
Kumpul, periksa peralatan,basikal dan
serahkan kepada pihak yang
bertanggungjawab.
3.16
Kumpul borang penyertaan dan periksa butiran
tugasan.
3.17
Periksa tahap kesihatan para peserta.
3.18
Rahsiakan keputusan orienteering (sekiranya
ia adalah satu
pertandingan)
3.19
Kumpul para peserta di tempat yang kondusif
dan beri pengisian.
3.20
Beri minuman dan makanan
3.21
Beri penghargaan dan pujian.
3.22
Buat laporan sekiranya ada kehilangan /
kerosakan peralatan.
3.23
Rekodkan aktiviti tersebut ke dalam borang
khas ‘Prosedur
Orienteering’.
- Kemahiran dan Pengetahuan yang Diperolehi
4.1
Kemahiran menggunakan peta dan kompas.
4.2
Kemahiran berkomunikasi sesama jiran.
4.3
Aplikasi penggunaan kompas dan peta dalam
mata pelajaran Geografi dan PJK.
4.4
Dapat mempelajari kedudukan sebenar berkenaan
dengan arah mata angin dan arah kiblat.
4.5 Berkemahiran
menunggang basikal yang bergear.
- Rumusan
5.1
Bekerjasama dalam kumpulan.
5.2
Bertanggungjawab dengan tugasan
5.3
Jujur
5.4
Berani membuat keputusan dengan cepat dan
betul.
5.5
Menghormati keputusan dalam kumpulan.
5.6
Berkeyakinan.
5.7
Kepimpinan.
Comments
Post a Comment