aSaL-uSuL KaDazaN-DuSuN



Kadazan-Dusun, satu kaum pribumi/penduduk asal yang kini menjadi majoriti Negeri Sabah adalah satu kaum yang memiliki budaya dan warisan yang unik. Contohnya dari segi asal-usul, bahasa, pakaian muzik dan tarian tradisional dan Perayaan Kaamatan yang disambut setiap tahun diseluruh Sabah

Dari segi asal-usul, Kaum Kadazan-Dusun menceritakan tentang kelahiran kaum ini dari lagenda “Nunuk Ragang” yang berusia ribuan tahun sehinggalah kepada perkembangan dan penyebaran Kaum ini ke seluruh Negeri Sabah diBawah Bayu.



Kaum ini juga telah mempengaruhi perjalanan sosio-budaya negeri Sabah itu sendiri dan membentuk kuasa politik bagi mempertahankan hak, warisan dan budaya kaum mereka dan seterusnya mengangkat martabat Kadazan-Dusun itu sendiri





Pada masa kini, kaum Kadazan dikaitkan dengan kaum Dusun serta pelbagai lagi pribumi lain dibawah istilah “kadazan-dusun”. Istilah ini diterima-pakai setelah dipersetujui oleh satu badan bukan politik ( NGO ) , KCA (Kadazan Cultural Association) dalam mensyuarat ke-5 mereka dan kemudianya ditukar menjadi Kadazan-Dusun Cultural Association (KDCA).



Dalam mesyuarat pada 4 dan 5 Nov. 1989, telah diputuskan bahawa ini cara terbaik dalam menyelesaikan krisis identity Kadazan dan Dusun yang telah melumpuhkan pertumbuhan dan pembangunan etnik-etnik Kadazan-Dusun dari segi Sosio-Budaya, Ekonomi dan Politik sejak sentiment perkauman Kadazan dan Dusun dipolitikkan dalam era 1960-an



Kadazan dan Dusun berkongsi bahasa,budaya meskipun terdapat perbezaan dalam dialek percakapan. Perbezaan kedua-dua kaum ini hanyalah pada kedudukan geografi/tempat . Kadazan biasanya mendiami kawasan delta/lembah dan menjalankan aktiviti pertanian, manakala Dusun pula mendiami kawasan berbukit/gunung serta menjalankan aktivi Pertanian



Menurut Persatuan Kebudayaan Kadazandusun Sabah (KDCA), Kadazandusun merujuk kepada empat puluh satu etnik seperti berikut; �



Bisaya, Kuijau, Murut, Sungai, Bonggi, Lingkabau, Nabai, Tatana, Bundu, Liwan, Paitan, Tangara, Dumpas, Lobu, Pingas, Tidong, Gana, Lotud, Rumanau, Tindal, Garo, Lundayo, Rungus, Tobilung, Idaan, Makiang, Sinobu, Tolinting, Kadayan, Malapi, Sinorupu, Tombonuo, Kimaragang, Mangkaak, Sonsogon, Tuhawon, Kolobuan Minokok, Sukang, Tutung.






Dari aspek bahasa, perbezaan loghat, sebutan dan ejaan banyak dipengaruhi mengikut etnik tertentu. Contohnya, sebutan dan ejaan dalam suku-kaum Kadazan-dusun dari satu daerah dengan daerah lain di negeri sabah adalah berlainan tetapi masih membawa erti dan makna yang sama. 


PaKaiaN



Pakaian tradisi ini pula berbeza mengikut kawasan dan sosio budaya suku-kaum Kadazandusun. Dalam aspek ini, tumpuan diberikan kepada corak pakaian dalam perayaan tertentu. Setiap etnik dalam Kadazandusun mempunyai pakaian tradisinya sendiri. 







Disebabkan masyarakat Kadazandusun ini memiliki pelbagai budaya yang unik mengikut etnik tertentu maka corak hidup mereka juga berbeza mengikut tempat tertentu. Kebanyakan corak kehidupan mereka ini dipengaruhi oleh adat resam penduduk setempat. Adat resam inilah yang mempengaruhi corak kehidupan masyarakat Kadazandusun sesuatu kawasan. 



Upacara Perkahwinan





Dalam setiap upacara rasmi ataupun perayaan tertentu, tarian tradisional suku kaum Kadazandusun sering menjadi daya tarikan dan kemeriahan majlis tersebut. Setiap etnik dalam Kadazandusun mempunyai tarian tradisinya sendiri. Corak tarian tradisional ini dipengaruhi oleh sosio budaya kawasan tertentu. 





 Tarian Sumazau


mUziK daN TaRiaN


Tarian Sumazau dan tagung biasanya dimainkan ketika majlis-majlis perayaan serta kenduri-kenduri terutamanya majlis Perkahwinan.

Kumpulan Tagung

Kaum Kadazan mempunyai Tarian serta Muzik yang unik dan tersendiri. Sumazau adalah tarian berpasangan diantara Lelaki dan Perempuan dan Kumpulan Lelaki dan Perempuan. Biasanya tarian ini akan diiringi oleh satu simfoni alat muzik yang dipanggil Tagung, Kulintangan serta Sompoton.

Kulintangan

Warisan muzik Kadazan terdiri daripada himpunan alat muzik iaitu Tagung (Gong gansa yang diperbuat daripada tangan/ hand-made ) yang biasanya digantung dan dimainkan bersama Kulintangan (sejenis kumpulan gong yang diletakkan diatas lantai) serta Sompoton ( alat muzik yang ditiup ) 
 SomPoton





Muzik tradisi yang ditonjolkan dalam kaum ini amat menarik dan unik. Alat-alat dan bunyi-bunyian tradisional ini banyak terdapat dalam suku kaum Kadazandusun dan ianya berpotensi untuk diwarisi oleh generasi muda kini. Antara lain alat-alat muzik tradisi yang popular ialah gong, sompoton, kulintangan, togunggu atau togunggak, bungkau, pumpuak, sundatang, suling, turali, tongkungon dan lain-lain lagi. 






Kemuncak bagi pemartabatan warisan budaya sukukaum Kadazandusun dan kesenian serta keunikannya ialah menerusi Perayaan Pesta Kaamatan yang diraikan pada setiap 30 dan 31 Mei setiap tahun. Dalam perayaan ini,berbagai acara menarik dan juga budaya kaum Kadazandusun yang ditonjolkan dan dipamerkan. Antara lain acara yang biasanya menjadi tarikan dalam Perayaan Pesta Kaamatan ialah "Unduk Ngadau"  yang mempamerkan pakaian tradisi mengikut etnik. 

Unduk Nadau ( Ratu Cantik )




maKaNaN tRaDisiONaL


Antara makanan tradisi yang terkenal di kalangan kaum Kadazan-Dusun ialah AmbuyatHinavaNoonsomPinaasakanBosou, dan Sup Manuk Lihing. Makanan-makanan ini dapat disediakan dengan pelbagai cara mengikut kebiasaan amalan tradisi kaum Kadazan-Dusun


Ambuyat

Makanan Kadazan kontemporari dipengaruhi oleh hidangan turun-temurun dan hidangan cina, dengan pengubahsuaian-pengubahsuaian unik dan nuansa sertapenggunaan tertentu barang makanan boleh didapati di sini, terutama pucuk-pucuk rebungsagu dan ikan air tawar. 'pinasakan' adakah salah satu  hidangan kadazan yang paling popular, yang pada asasnya adalah satu bentuk ikan air tawar jeruk

Hinava


Satu lagi hidangan biasa ialah 'hinava', yang ialah satu bentuk saladdengan kepingan-kepingan ikan mentahperia, serta bahan-bahan lain. Hinava adalah sama seperti kepada ceviche iaitu ikan diperapkan dalam buah sitrus. 'bambangan' buah biasanya dimakan dengan hidangan-hidangan sebagai satu pembuka seleraSatu lagi pembuka selera popular biasa dimakan ialah mangga hijaubiasanya dicampur dengan kicap dan cili.









AgaMa

Majoriti Kadazan adalah menganut Agama Kristian terutamanya Khatolik dan terdapat juga Protestants. Agama Islam juga turut diamalkan secara minoriti dan bilanganya semakin meningkat hasil daripada perkahwinan campur atau tarikan agama Islam itu sendiri.

PengKristianan berlaku apabila mubaligh-mubaligh British datang dalam pertengahan abad ke-19.Sebelum itu, kepercayaan utama masyarakat Kadazan adalah Animisme, iaitu satu kepercayaan terhadap roh-roh ( semangat ) nenek moyang dan berpusat kepada satu semangat atau entiti yang dipanggl Kinoingan. Kepercayaan ini merangkumi kepercayaan terhadap semangat yang menjaga hasil penanaman dan penuaian beras/padi.  




Bobohizan


Selama bergenerasi, ritual khas dan persembahan yang dilakukan pada sebelum dan selepas setiap Tuaian oleh seorang paderi/pawing/ketua ritual Perempuan yang dikenali sebagai Bobohizan

walau masyarakat kadazan itu sendiri telah mengamalkan pelbagai agama tetapi mereka tetap tidak pernah melupakan adat-adat atau ritual-ritual warisan mereka.




LaGeNda nUnuK RaGanG



Catatan yang lengkap mengenai Nunuk Ragang sudah lama hilang namun apa yang masih tinggal hanyalah teori-teori para ahli Sains Sosial dan cerita legenda.



Kita akui bahawa kesemua etnik di atas berasal dari Nunuk Ragang, iaitu satu petempatan awal Kadazandusun yang terletak di "Tampias" dalam daerah Ranau pada hari ini.



tEOri SaiNs sOsiaL

Terdapat sekurang-kurangnya empat teori mengenai asal-usul kaum kadazandusun.

Teori Pertama: Kaum Kadazandusun berasal dari keturunan "Mongoloid" (Ivor H.N. Evans:1923 dan T.R. Williams: 1965);

Teori Kedua : Kaum Kadazandusun berketurunan "Indo-Malayan" (T.R. Williams: 1965).

Teori Ketiga : Kaum Kadazandusun adalah kacukan kaum China (Ivor H.N. Evans:1923 dan Owen Rutter:19220

Teori Keempat : Kaum Kadazandusun adalah keturunan orang purba Gua Madai.








Sejarah lisan atau Cerita Legenda yang popular menceritakan bahawa Kadazan-dusun berasal dari  "NUNUK RAGANG". Tempat ini terletak secara kasar berkedudukan di Tampias
di sebuah kawasan di sekitar muara pertemuan dua batang sungai iaitu sungai Kogibangan (dari arah kiri) dan Sungai Kawananan (dari arah kanan) yang telah bercantuman menjadi sungai yang lebih besar, yang dinamakan Sungai Liwogu (Dalam dan Tenang). 


Tugu Nunuk Ragang



Tanggapan bahawa Nunuk itu Merah atau Nunuk Ragang adalah kiasan bagi menggambarkan betapa ramainya manusia (lembaga merah) yang bersenda ria di sekitar kawasan Nunuk ini. Sebenarnya, manusia yang ramai dikiaskan sebagai "warna merah" apabila dilihat dari jarak jauh dan bukanlah pokok Nunuk itu yang berwarna merah.



Kerana diliputi dengan "lembaga hidup yang kelihatan kemerahan-merahan" masing-masing dengan telatah dan perangainya.

Di bawah pohon, di tebing sungai dan di atas sepanjang juntaian akar Nunuk , penuh dengan lembaga itu. Pantulan warna ke "kemerahan" semakin menyerlah apabila cahaya matahari terpancar ke arah tubuh lembaga-lembaga itu. 

Oleh yang demikian, Nunuk itu kelihatan seolah-olah "merah" lalu ia dipanggil Nunuk Ragang. Aragang/Ragang bermaksud Merah.

Sejak itu, nama NUNUK RAGANG ini menjadi "identity" rakyat Sabah yang mempercayai bahawa "asal-usul" mereka adalah dari kawasan ini. Tempat ini dikenali sebagai Pomogunan Nunuk Ragang, nama yang diambil bersempena dengan kewujudan pokok Nunuk, yang pada suatu ketika dahulu "merah" satu perlambangan menunjukkan betapa ramai manusia di tempat ini.

Di kawasan muara percantuman dua batang sungai ini, terdapat sepohon pokok Kayu Ara (Nunuk). Saiz pokok Nunuk itu sangat besar dan sebahagian daripada akar serta dahan-dahannya condong ke arah sungai Liwogu. Dahan-dahan dan akar terjuntai ke sungai, sangat sesuai sebagai tempat rekreasi seperti memanjat, bergayut, berteduh dan sebagainya.

Tugu NuNuk Ragang Di Tampias,Ranau

Penduduk di sini sangat ramai, ketika cuaca baik dan cahaya matahari memancar di ufuk barat dari jam 1.00 petang hingga 4.00 petang, ketika itulah ramai penduduk (tidak kira tua, muda, gadis, pemuda dan anak-anak dsb..) turun bermandi-manda di sungai Liwogu, sementara yang lain memanjat, bergayutan serta ramai yang berjemur di atas dahan-dahan rending Nunuk tersebut.

Suasana demikian berlaku hampir pada setiap hari dan pada masa yang hampir sama, kecuali cuaca tidak baik atau sungai Liwogu ini banjir. Maka apabila seseorang melihat pokok Nunuk dalam suasana seperti itu dari jarak jauh, sama ada dari puncak bukit mahupun dari sebarang sungai Liwogu, pemandangannya sangat menakjubkan. Pokok Nunuk kelihatan seolah-olah "aragang".

kehidUpaN maSyaRaKat nUnUk RaGaNg

Masyarakat terawal Kadazandusun dikatakan telah menghuni tempat ini dalam keadaan bebas, menikmati berbagai-bagai jenis bekalan makanan yang mencukupi, baik makanan daripada hutan mahupun daripada sungai serta hasil daripada usaha pertanian. Keperluan hidup yang lain juga mudah diperolehi di sekeliling perkampungan Nunuk Ragang ini.

Kehidupan mereka aman dan damai, bersatu padu, mogitabang-tabang, mogiuhup-uhup, otoluod, obinsianan, orulan, ohinomod, aparu, onimot, obingupus, okupi, obintinong, obingkanggau, obintumbayaan, obinronok, obiniangasan, otuyu, obingopi, mamantang, otorini, opori, oining, obintudau, osuau, opohawang, obulun om onitinginawo.

Hidup yang tenang dan tenteram itu telah membolehkan mereka berfikir sambil menerokai "teknologi baru" bagi menambah kecekapan, menamnbah dan memudahkan urusan serta meningkatkan kesejahteraan hidup seharian. Bidang bidang yang diterokai antara lain ialah peralatan pakaian (seperti sinombiaka, tokuluk (sirung, linumbagai, golong, sinandang, limpogot, dll), peralatan pertanian (seperti ragus, basung, dangol, gagamas, kakali, guyudan, kisaran, tosung, rilibu/raya dll).

Peralatan perikanan (seperti tundalo, siud, bangkala, tambong, bubu sawak dll), peralatan penternakan(lukug, gading dll ), peralatan memburu (sopuk, tuwil, gaba, sungul, balatik, paliw, tandus, ramok, rungkasip, tabpai, sodik, tungkakub, pimpig, tawos dll), peralatan muzik dan bunyi-bunyian (seperti tagung, sompoton, turali, bungkau, suling pumpuak, dll), peralatan dan produk-produk ekonomi(seperti Bohungon, Basung, kakanan, luping, sigup, sada toosin, bilis, tipun, paha, tusi dll).



LaGeNda pEsTa kEaMaTaN





Pesta Kaamatan atau di dalam bahasa kadazan "Magavau" ini merupakan upacara perayaan khas untuk menghormati "Bambazon" iaitu semangat padi. Perayaan ini adalah amalan secara tradisi kaum kadazandusun sejak zaman berzaman. Perayaan "Magavau" ini biasanya diadakan selepas selesai menuai padi. Pesta Kaamatan yang kita rayakan dewasa ini telajh diluluskan oleh Majlis Undangan Kerajaan Koloni sebagai Cuti Umum sejak tahun 1960 lagi. Beliau yang bertanggungjawab untuk mengusulkan agar Pesta Kaamatan ini diisytiharkan sebagai Cuti Umum ialah Allahyaraham YAB Tun Haji Mohamad Fuad Stephens, SMN, PSM. SPDK, PNBS, bekas Ketua Menteri Sabah yang pertama.


aSaL uSuL MaGaVaU

Terdapat banyak sebutan perkataan Magavau ini mengikut dialek dan lokasi suku kaum Kadazandusun. Walau bagaimanapun ianya tetap membawa maksud yang sama.


Menurut cerita lisan, Kinoingan ( Tuhan ) dan isterinya Suminundu mempunyai seorang anak perempuan yang bernama Huminodun. Untuk menyelamatkan orang-orang Kadazandusun daripada kebuluran kerana tidak mempunyai makanan yang mencukupi, maka Kinoingan terpaksa mengorbankan anak kesayangan mereka Huminodun. Huminodun dibunuh dan mayatnya dikubur menurut adat istiadat selengkapnya. Kononnya, mayat Huminodun itu telah mengeluarkan berjenis-jenis benih tumbuhan yang menjadi makanan utama kepada kita sekarang. Salah satu benih tumbuhan itu ialah padi. Oleh kerana sebahagian dari mayat Huminodun itu mengeluarkan benih padi, maka wujudlah kepercayaan bahawa padi itu mempunyai semangat yang diberi nama "Bambazon".



Bermula dari kejadian inilah orang-orang Kadazandusun memulakan upacara Pesta Kaamatan ( Pesta Menuai ) seperti yang kita rayakan dewasa ini. Perayaan seumpama ini mengharapkan agar rezeki yang akan datang bertambah baik dan lumayan. Upacara penghormatan terhadap semangat padi yakni padi-padi yang selesai dituai dan telah selamat dimasukkan ke dalam ketawai ( Tangkob ) iaitu bekas tempat menyimpan padi. Selain itu, perayaan Pesta Kaamatan ini juga mengingatkan kita akan rasa penghargaan dan penghormatan masyarakat Kaum Kadazandusun akan Penciptanya ( Kinoingan ) yang sanggup mengorbankan anak kesayangannya Huminodun untuk menyelamatkan orang-orangnya supaya tidak mati kebuluran

TaRaF pRiBuMi

Menjadi Pribumi Sabah, sebahagian daripada Malaysia, kaum Kadazan-dusun mempunyai hak politik yang samahak-hak ekonomi dan pendidikan sama seperti orang Melayu Malaysia dan pribumi lain Taraf ini digelar Bumiputra (dari Sanskrit Bhumiputra), sepatah perkataan Melayu, yang diterjemahkan untuk 'Anak-anak Bumi/penduduk asal'






Comments