BURUNG ENGGANG




MITOS BURUNG ENGGANG

Burung enggang adalah burung khas yang hidup di Asia Tenggara, terutama di Kalimantan. Burung cantik ini juga menjadi bagian kehidupan warga yang tinggal di Kalimantan. Dalam budaya Suku Dayak yang tersebar di seluruh penjuru Kalimantan, burung enggang selalu menjadi bagiannya. Mitos dan cerita di balik burung enggang berbeda-beda di setiap daerah. Umumnya menganggap burung ini sakral dan tidak diperbolehkan untuk diburu apalagi dimakan. Penghormatan terhadap burung ini turut mendukung konservasinya di alam. Bila ada burung enggang yang ditemukan mati, jasadnya tidak dibuang. Bagian kepalanya digunakan untuk hiasan kepala. Rangka kepala burung enggang yang keras bertulang akan tetap awet bentuknya. Hiasan kepala inipun hanya boleh digunakan oleh orang-orang terhormat. Hiasan kepala dari kepala burung enggang yang asli ini harganya sangat mahal. Apalagi kepala burung enggang susah didapat. Beberapa hiasan kepala menggunakan kayu yang diukir dan diwarnai seperti burung enggang. Hiasan kepala berbahan kayu ukiran ini bisa dibuat dalam jumlah banyak dan harganya jauh lebih murah dibandingkan dengan kepala burung enggang yang asli.Burung Enggang Dalam Mitos Di dalam mitosanya di Kalimantan burung ini deisebut dengan burung "Alam Atas" dari mitosnya burung ini adalah burung jelmaan Panglima Perang dan akan muncull dapa saat ada peperangan saja, oleh masyarakat kalimantan burung ini di skralkan tidak boleh di buru dan kalaupun ada burung Enggang yang mati maka burung ini tidak di buang begitu saja melainkan kepala dan ranggaka burung akan di smpan dan kepalnya akan di ajdkan hiasan kepala pada kepala dan akan di gunakan oleh orang-orang tertentu saja.

Burung Enggang Belulang
Oriental Pied Hornbill
Habitat : Burung Enggang Belulang membiak dengan bertelur. Telur Burung Enggang Belulang bercengkerang keras.
Ciri-ciri : Burung Enggang Belulang ini tidak dibuat daripada tulang yang kukuh tetapi dari rangkaian honeycombed. Burung Enggang Belulang dewasa mempunyai pelindung kepala (tombol di atas) yang kuning-putih. Lelaki ini mempunyai pelindung kepala yang lebih besar dengan beberapa tanda hitam, manakala perempuan mempunyai pelindung kepala yang lebih kecil dengan lebih tanda hitam. Burung Enggang Belulang pada dasarnya ialah burung hitam dan putih. Kebanyakannya hitam dengan perut dan paha putih, dan aksen putih di sekeliling mata, di hujung sayap dan ekor.
Makanan : Pemakanan Burung Enggang Belulang ini adalah termasuk buah-buahan liar (terutama pokok ara, genus Ficus) dan buah-buahan lain seperti rambutan, bersama-sama dengan reptilia kecil seperti cicak dan katak, dan serangga yang lebih besar.
Keunikan :


 Resources :http://www.besgroup.org/wp-content/uploads/1-OPH-f-A-25-Feb-KwongWaiChong.jpg





Burung Enggang Jambul Hitam
Wrinkled Hornbill
Habitat : Burung Enggang Jambul Hitam merupakan burung monogami yang mengekalkan pasangannya pada sepanjang hayat. Ia mempergunakan rongga-rongga pokok sebagai sarangnya. Burung betina akan menutup mulut rongga yang dijadikan sarang dengan menggunakan tanah liat dan tinja sehingga meninggalkan hanya satu lubang yang kecil supaya anak-anak burung tidak dapat keluar. Burung jantan pada dirinya akan meluahkan makanan untuk memberi makan burung-burung di dalam sarang. Selepas beberapa bulan apabila anak-anak burung cukup besar, burung betina akan merempuh sarang itu.
Ciri-ciri : Burung Enggang Jambul Hitam di sekitar 70 sentimeter panjangnya, dan mempunyai paruh yang kuat yang dilakurkan pada tengkorak. Sebahagian besar bulunya berwarna merah, dengan kepalanya berwarna-warni, dan ekornya putih atau kuning. Burung jantan dan betina mempunyai corak-corak kepala dan paruh yang berbeza. Burung jantan mempunyai kulit biru di sekeliling mata dan bulu yang berwarna kuning terang di seluruh bahagian kepala dan dada, manakala burung betina tidak berwarna sedemikian.
Makanan : Burung Enggang Jambul Hitam ialah spesies hutan yang khususnya makan buah-buahan seperti buah ara, walaupun ia juga akan makan binatang-binatang yang kecil seperti katak dan serangga. Burung ini tidak minum air, tetapi mendapat air yang diperlukan daripada makanannya.
Keunikan : Burung Enggang Jambul Hitam ini juga merupakan lambang bagi negeri Sarawak yang dikenali sebagai Bumi Kenyalang. Bunyinya "Kak-kak" yang kasar atau "Row-wow" yang dalam yang dapat didengar dari berbatu-batu jauh.
  Resources :http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aceros_cassidix_-_Weltvogelpark_Walsrode_2011-04.jpg
  Resources :http://farm2.staticflickr.com/1076/934425148_e35678f5e6.jpg
  Resources :http://www.birdforum.net/opus/images/thumb/0/07/Wrinkled_Hornbill.jpg/550px-Wrinkled_Hornbill.jpg
  Resources :http://www.wildlife-fauna.com/IMG_5087_resize.jpg
  Resources :http://farm4.static.flickr.com/3005/2917410519_1d6641e2b8.jpg
Burung Enggang Tebang Mentua
Helmeted Hornbill
Habitat : Sebagai burung, Burung Enggang Tebang Mentua membiak dengan cara bertelur. Telur yang dihasilkan mempunyai cangkerang keras di dalam sarang yang dibinanya. Burung Enggang Tebang Mentua ialah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam haiwan, bertulang belakang (vertebrata), kelas Burung. Dalam aturan : , tergolong dalam keluarga : .Burung Enggang Tebang Mentua ialah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah. Burung mempunyai paruh tanpa gigi.Jantung Burung Enggang Tebang Mentua terdiri daripada 4 kamar seperti manusia. Kamar atas dikenali sebagai atria, sementara kamar bawah dikenali sebagai ventrikel.
Ciri-ciri : Spesies ini memiliki bahagian kerongkong yang botak, berkedut, biru bagi burung betina dan merah bagi jantan. Bahagian bonggol ini ("casque") bermula dari pangkal sehingga pertengahan paruh di mana ia berhenti mengejut. Ia dan bahagian paruh bewarna kuning; rembesan merah kelenjar preen melitupi sisi dan bahagian atas bonggol casque dan bawah paruh tetapi sering kali membiarkan bahagian hadapan bonggol casque dan separuh paruh kuning. Tidak seperti burung enggang yang lain, bonggol casque burung Enggang Tebang Mentua adalah padu dan tengkoraknya termasuk bonggol casque dan paruh mungkin merangkumi 10 peratus berat burung. Ia memiliki pelepah hitam keseluruhannya kecuali pada bahagian perut dan kaki yang bewarna putih dan di bahagian ekor yang berpelepah putih dengan belang hitam di hujung. Ekornya panjang dan dua pelepah ekor tengah adalah lebih panjang dan menjulur sehingga 1 meter, memberikan panjang burung ini sehingga 160 cm, terpanjang dikalangan burung Enggang. Panjang badannya sekitar 95-120 cm (38-47 inci). Burung jantan seberat 3.1 kg (6.8 paun) dan burung betina sekitar 2.7 kg (5.9 paun). Lelaki mempunyai lebih teruk kerana ia adalah mereka yang mempunyai satu berwarna merah / coklat. Perempuan mempunyai dalam biru / kuning, yang sekurang-kurangnya membuat ia kelihatan benar-benar tidak berperikemanusiaan.
Makanan : Burung Enggang Tebang Mentua makan buah-buahan, terutamanya buah ara. Ia mungkin menggunakan paruhnya sebagai perkakasan berat bagi menggali kayu reput dan kulit kayu longgar bagi mencari serangga dan mangsa seumpama dengannya. Tidak seperti kebanyakan burung enggang pemakan buah lain, ia jinak dan satu pasangan mengekalkan kawasan tersendiri. Burung jantan berkelahi berebut kawasan ketika terbang, melagakan paruhnya sesama sendiri.
Keunikan : Paruhnya merupakan sumber ukiran yang berharga, gading burung enggang. Penduduk tempatan turut menggunakan pelepah tengah bagi menghiasi jubah penari dan hiasan kepala.
   Resources :http://cdn.lightgalleries.net/4bd5ec0079abc/images/2669-20c-2.jpg
   Resources :http://www.oddycentral.co.uk/wp-content/uploads/2013/11/Helmeted-Hornbill-female-Temengor-Rainforest-Malaysia-Imgur.jpg
   Resources :http://orientalbirdimages.org/images/data/helmeted_hornbill_pair_ang.jpg
   Resources :http://cdn2.arkive.org/media/F5/F5F11DEF-618C-4076-929B-33AC08A1B068/Presentation.Large/Helmeted-hornbill-male-with-large-stick-insect-to-be-delivered-to-female-in-nest.jpg
   Resources :http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bb/Helmeted_Hornbill.jpg

Burung Enggang Jambul Putih
White-Crowned Hornbill
Habitat :  Habitat semulajadinya adalah hutan tanah rendah lembap subtropika atau tropika. Sebagai burung, Burung Enggang Jambul Putih membiak dengan cara bertelur. Telur yang dihasilkan mempunyai cangkerang keras di dalam sarang yang dibinanya. Pasangan pembiakan adalah monogami , dengan sistem pembiakan koperasi, di mana orang dewasa yang lain dan muda dalam kumpulan yang membantu dengan memberi makan perempuan pembiakan. Sarang bagi Burung Enggang Jambul Putih ini terletak di lubang semula jadi di hutan dibalak.
Ciri-ciri : Burung Enggang Jambul Putih adalah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam haiwan, bertulang belakang (vertebrata), kelas Burung.Burung Enggang Jambul Putih adalah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah. Burung mempunyai paruh tanpa gigi. Jantung Burung Enggang Jambul Putih terdiri daripada 4 kamar seperti manusia. Kamar atas dikenali sebagai atria, sementara kamar bawah dikenali sebagai ventrikle. Sepsis burung enggang ini adalah yang paling kecil daripada spesies burung enggang Asia dengan jantan diukur dari hujung ekor 55-60 cm, dan betina menjadi lebih kecil. Panjang sayap antara 23-36 cm, rang undang-undang sehingga 19 cm bagi jantan  dan sehingga 16 cm betina. Kepala, leher, dada, ekor beransur-ansur dan tips bulu sayap berwarna putih, manakala selebihnya bulu berwarna hitam, dengan kilauan logam.
Makanan : Diet yang terdiri terutamanya haiwan, seperti burung, cicak , ular , serangga, arthropod dan larva yang ia mendapati di kalangan kulit kayu, batang dan serpihan daripada pembalakan , tetapi ia juga memakan pelbagai buah-buahan.
Keunikan : Burung Enggang Jambul Putih ini diburu untuk daging dan bulu mereka. Dagingnya yang sangat sedap mengakibatkan dirinya diburu dan pada paruhnya adalah hanya bulu yang berwarna putih sahaja, tidak seperti burung enggang lain.  
 Resources :http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/80/White-crowned_Hornbill_%28Aceros_comatus%29_-pair-6a.jpg

 Resources :http://photos.zoochat.com/large/img_45981-220612.jpg

 Resources :http://worldbirdwatching.files.wordpress.com/2011/02/white-crowned-hornbill.jpg

Burng Enggang Belantara
Plain-Bouched Hornbill
Habitat : Sebagai burung, Burung Enggang Belantara membiak dengan cara bertelur. Telur yang dihasilkan mempunyai cangkerang keras di dalam sarang yang dibinanya. Burung Enggang Belantara ini bersarang dari Januari- Jun dengan satu hingga tiga telur yang diletakkan dalam rongga pada ketinggian yang besar dalam tinggi, pokok-pokok yang luas . Boleh mengusahakan penghijrahan bermusim tempatan sebagai tindak balas kepada corak berbuah bermusim
Ciri-ciri : Burung Enggang Belantara ialah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah. Burung Enggang Belantara mempunyai paruh tanpa gigi.Jantung Burung Enggang Belantara terdiri daripada empat kamar seperti manusia. Kamar atas dikenali sebagai atrium, sementara kamar bawah dikenali sebagai ventrikel. Jantan  86,5-89,5 cm, betina 76-84 cm. Burung Enggang ini dengan kepala pucat , leher dan ekor dan membonjol kuning kantung serta asas keperangan panas.Kurang pelindung kepala memuncak dengan kurang rabung gelap, dan coretan kehitaman pada . Suara kuat KEH - kek - kehk . Tinggi nada , dan quacking lebih daripada Wreathed Kenyalang.
Makanan : pemakanan yang pelbagai, terutamanya yang terdiri daripada buah-buahan tetapi juga invertebrata dan vertebrata kecil. Selain itu, pelbagai haiwan mangsa juga diambil, termasuk serangga, reptilia, dan telur dan anak ayam burung lain
Keunikan : Burung ini mempunyai keunikan tersendiri iaitu burung ini akan terbang dengan berbentuk V secara berkumpulan. Burung ini juga akan berhenti diatas pokok yang paling hujung dan tinggi.
http://www.arkive.org/plain-pouched-hornbill/aceros-subruficollis/                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       



  Resources :http://worldbirdwatching.files.wordpress.com/2011/02/wreathed-hornbill.jpg
  Resources :http://thumbs.dreamstime.com/z/male-plain-pouched-hornbill-rhyticeros-subruficollis-head-profile-33567265.jpg
  Resources :http://www.rakkhaoyai.com/uploads/2012/02/Plain-pouched-Hornbill.jpg
  Resources :www.taenos.com/img/ITIS/Rhyticeros-subruficollis/plain-pouched-hornbill-5.jpg
  Resources :http://cdn1.arkive.org/media/6D/6DBEE92F-3F52-4365-B847-4943834F00FF/Presentation.Large/wreathed-hornbill-male-in-wild-fig-tree.jpg

 Resources :http://worldbirdwatching.files.wordpress.com/2011/02/wreathed-hornbill.jpg



Comments