Apabila
semua pahlawan perang itu telah bersiap sedia hendak meninggalkan rumah
panjang mereka untuk pergi berperang, “Tuai Kayau” terus menghimpunkan
semua pahlawan perang tersebut dan membacakan jampi serapah dengan
menghayunkan seekor ayam jantan menghadap kearah semua pahlawan perang
yang sedang duduk bersila bersama-sama dengan alat-alat kelengkapan
perang yang mereka bawa. Jampi serapah yang dibacakan oleh “Tuai Kayau”
itu ialah diiringi dengan doa kepada tuhan dan dewa yang mereka puja
dengan harapan bahawa pemergian mereka menyertai espedisi “Ngayau” itu
akan mendapat restu dan mereka akan berjaya serta selamat daripada mala
petaka sepanjang masa pemergian itu nanti.
Selepas
itu “Tuai Kayau” akan menyembelih ayam jantan tersebut diatas tangga
rumah panjang tersebut dan seterusnya mencabut bulu sayap ayam dan
menyapu nya diatas darah ayam itu. Bulu ayam yang basah dengan darah itu
akan dicecah oleh “Tuai Kayau” diatas dahi semua pahlawan perang dengan
harapan mereka akan berjaya menyertai espedisi “Ngayau” itu nanti dan
membawa balik banyak kepala musuh yang dipenggal dan juga harta pusaka
musuh, dan juga menangkap seberapa banyak hamba abadi untuk dibawa balik
ke rumah panjang mereka.
Semua
pahlawan perang itu pun berlepas dengan membawa semua kelengkapan
perang mereka, dan sebelum mereka memijak tanah meninggalkan rumah
panjang tersebut maka seekor babi akan disembelih menggunakan lembing
dikaki tangga rumah panjang berkenaan dan diiringi dengan bacaan doa
oleh orang yang menyembelih babi itu memanggil dewa dan tuhan mereka
dari benua Panggau Libau supaya datang membantu dan sama-sama menyertai
ekspedisi “Ngayau” itu.
Mereka
yang pergi menyertai espedisi “Ngayau” itu pun berlepas mengikuti semua
rancangan yang telah diatur rapi seperti mana yang telah diputuskan
dalam mesyuarat “Ngayau” itu kerana takut bahawa espedisi perang mereka
nanti gagal dan ramai daripada kalangan pahlawan perang itu akan
terbunuh. Maka tengkorak manusia yang telah dipenggal atau buah kelapa
yang mereka bawa besama semasa pergi itu membayangkan bahawa mereka akan
mendapat lebih banyak lagi kepala musuh untuk dibawa balik menambahkan
yang telah mereka perolehi sebelum nya. Dalam espedisi “Ngayau” itu
semua musuh yang telah berjaya dibunuh akan dipenggal semua kepalanya.
Kepala itu akan dipisahkan daripada badan oleh sipembunuh dan dibawa
balik ke rumah panjang, dan dijadikan sebagai “Dengah Bujang Berani”
yang bermaksud tanda keberanian seoranmg lelaki selaku pahlawan perang
suku kaum Dayak Iban di Sarawak.
Apabila
espedisi “Ngayau” tersebut telah berjaya dan mereka pun balik ke rumah
panjang dimana mereka berkumpul sebelumnya. Setibanya mereka menggunakan
“Perahu Kayau” dipangkalan rumah panjang berkenaan maka semua pahlawan
perang tersebut akan berteriak dengan laungaan sekuat-kuatnya menandakan
mereka telah berjaya, mereka juga akan menari tarian “Ngajat” dan
berbagai-bagai cara lagi yang menandakan mereka sangat gembira kerana
telah selamat dan berjaya membawa balik kepala musuh yang telah kalah
dan dibunuh.
Apabila
mereka telah sampai di tangga rumah panjang tersebut, maka semua kelapa
musuh itu akan disimpan didalam nyiru atau tampi sementara menunggu
perempuan yang terpilih atau isteri pahlawan perang itu menyambut nya.
Semua pembaca bahtera yang dikenali dengan panggilan “Lemambang” serta
diikuti oleh perempuan yang terpilih yang dikenali sebagai “Orang Indu
Tau Takar, Tau Gar, Nemu Betenun, Landik Ngembun” yang bermaksud
perempuan yang pandai membuat tenunan, anyaman, tuak atau yang serba
boleh dalam segala bidang, terus menanya bagaimana cerita mereka yang
melakukan peperangan dalam bentuk bahtera tradisional yang dipanggil
“Renong” serta kata-kata peransang yang dinamakan “Jako Ansah” kepada
semua pahlawan perang yang baru balik daripada menyertai espedisi
“Ngayau” itu kerana takut mereka yang balik telah menemui bala atau
petunjuk yang tidak baik dalam perjalanan balik ke rumah panjang itu
yang mana petunjuk itu akan membawa kesusahan yang boleh menyebabkan
kerugian atau kematian dimana mungkin pihak musuh yang terselamat akan
datang menjejaki mereka untuk membalas dendam.
Mereka
teruis melakukan upacara “Miring” di tempat tersebut sebelum mereka
naik ke rumah panjang. Semua semahan “Piring” yang disediakan adalah
dalam bentuk tiga jenis peringkat dan disimpan di tiga tempat khas.
Semua “Piring” tersebut disimpan dalam “Keresang” dan diletak di kepala
tangga rumah panjang berkenaan supaya dewa atau tuhan yang mereka puja
dari benua Panggau Libau yang telah membantu mereka mudah datang atau
melihat apa yang mereka lakukan. Semua “Piring” ini tidak boleh diganggu
atau dibuang dalam tempoh selama tiga hari berturut-turut.
Comments
Post a Comment