Jarom anak Antot.



SARJAN JAROM ANAK ANTOT(iban trackers) seorang berbangsa Iban dari Daerah Limbang dahulu nya pernah di ambil untuk bertugas menjadi "Trackers Iban"atau Unit Pengesan/Peninjau untuk"British Army pada Tahun 1958 ketika waktu darurat di Malaya.
Beliau juga pernah di tugaskan untuk menjejaki pengganas komunis yang di ketuai pemimpin Parti Komunis Malaya,Chin Peng di Hutan Perak."Kami mencari sampai berjam-jam dan hasilnya kami menjumpai pengganas komunis dan pemimpin mereka,Chin Peng yang menjadi buruan utama kami.
Jarak kami hanya lebih kurang lima meter sahaja,kalau saya mahu saya boleh tembak dan mengakhiri darurat,tapi arahan tetap arahan kami hanya di arahkan untuk menjejak dan membuat pemantauan sahaja."kata beliau.
Pada Tahun 1963 beliau menerima berita mengembirakan yang mana dia di tukar kan ke Pasukan Polis Sarawak tetapi agak kecewa sebab pangkat nya di lucutkan kepada konstabel untuk menyertai Pasukan Polis.
"Saya gembira bersama Unit Peninjau sebab untuk masa depan yang baik selain dari gaji yang lumayan.Kehidupan peninjau memang bahaya sebab selalu berada di hadapan tetapi dengan askar,kita di jaga dengan baik.Tetapi bila jawatan saya di lucutkan,saya berfikir ada baik nya saya balik ke kampung halaman dan meluangkan masa bersama keluarga."
Kini beliau di lantik menjadi Temenggong di Kampung Melaban,Limbang.Beliau merupakan seorang perwira yang sanggup mempetaruhkan nyawa demi bangsa dan negara tercinta.Bak kata orang Iban.

"Agi Idup,Agi Ngelaban"

Sumber: google blog

Comments

  1. AJO_QQ poker
    kami dari agen poker terpercaya dan terbaik di tahun ini
    Deposit dan Withdraw hanya 15.000 anda sudah dapat bermain
    di sini kami menyediakan 7 permainan dalam 1 aplikasi
    - play aduQ
    - bandar poker
    - play bandarQ
    - capsa sunsun
    - play domino
    - play poker
    - sakong
    di sini tempat nya Player Vs Player ( 100% No Robot) Anda Menang berapapun Kami
    Bayar tanpa Maksimal Withdraw dan Tidak ada batas maksimal
    withdraw dalam 1 hari.Bisa bermain di Android dan IOS,Sistem pembagian Kartu
    menggunakan teknologi yang mutakhir dengan sistem Random
    Permanent (acak) | pin bb : 58cd292c "

    ReplyDelete

  2. ingin mendapatkan uang banyak dengan cara cepat
    ayo segera bergabung dengan kami di ionqq^^com
    add pin bb 58ab14f5 || ditunggu ya^^

    ReplyDelete

Post a Comment